Tarnów: Nici z całorocznego pawilonu w Amfiteatrze

 

Nici z całorocznego pawilonu w Amfiteatrze, ale plaża nad Wątokiem może będzie, czyli co zostało z projektów Budżetu Obywatelskiego w Tarnowie. Plaża nad Wątokiem przy ul. Południowej, centra aktywności ekologicznej, rozwoju rodziny czy nawet sportów elektronicznych. To tylko kilka z 17 projektów, które będą głosowane w 6. edycji budżetu obywatelskiego w Tarnowie.

Jest też intrygujący, ale budzący kontrowersje a nawet oburzenie niektórych już samą swą nazwą projekt – Rany Boskie, Polska! Jego autorom, mimo nie do końca trafionej nazwy, chodzi o cele patriotyczne i zwrócenie uwagi na znane postaci związane z Tarnowem, które miały udział w tworzeniu niepodległej Polski. Nie przeszedł projekt, o który było najwięcej walki. Chodzi o budowę całorocznego pawilonu na terenie Amfiteatru. Nie został on przyjęty z powodów formalnych, bo jak tłumaczy sekretarz miasta, Aleksandra Mizera, miasto musiałoby od początku rozpocząć wszystkie prace nad przebudową tego miejsca. – Najistotniejszym elementem tej decyzji jest dofinansowanie. Mamy informacje, że projekt ten znajdzie możliwości dofinansowania w ramach środków unijnych. I spowodowałoby to komplikacje, jeżeli chodzi o pozyskanie tych pieniędzy, jak i również to, ze wykonawca musiałby dokonywać zmian – mówi.

tarnow-563x353

Społecznicy, którym nie udało się przekonać urzędników, by nie zabudowywali widowni Amfiteatru siedzeniami i zamontowali całoroczny pawilon, nie kryją rozgoryczenia. – Urzędnicy, władza powinni słuchać mieszkańców, bo od tego są, tymczasem nie liczą się z ich zdaniem. Pomimo tego, że przegraliśmy, zyskujemy to, że niektórzy przejrzą na oczy i zobaczą, że tak naprawdę władza jedno, a mieszkańcy drugie. Będzie obiekt, który będzie działać sezonowo i tylko przy bezdeszczowej pogodzie – mówi Daniel Cholewiak, współtwórca projektu.

Amfiteatr obywatelski. Złożone projekty to ponad 6 milionów. – Na realizację jest w budżecie tylko 2 miliony – mówi sekretarz miasta, Aleksandra Mizera. – Są to w większości projekty na kwotę około 400 tys. zł. W związku z tym 5, a może 6 po głosowaniu może zostać zrealizowanych – dodaje.

Autorzy projektów mogą od 2 czerwca już reklamować je. Mają na na to czas do 18. – Promocja ze strony miasta będzie dotyczyła wszystkich projektów, natomiast każdy wnioskodawca czy osoby popierające dany projekt mają uprawnienie, by w tym okresie prowadzić kampanię czy też promocję – mówi Mizera.

Ci, którzy nie mają dostępu do Internetu, będą mogli oddać głos w 70 punktach, ale jest też możliwość, by nie ruszać się z domu. – Mieszkaniec, który może mieć problem z głosowaniem, może skontaktować się telefonicznie z Urzędem Miasta i wtedy pracownik podjedzie z wymaganym sprzętem i umożliwi głosowanie – podkreśla Mizera.

A to, które projekty będą ostatecznie zrealizowane w Budżecie Obywatelskim w 2018 roku, zależy już od głosowania mieszkańców. Rusza ono 19 czerwca i potrwa do 28. Zwycięskie projekty poznamy 30 czerwca.

Posłuchaj Aleksandry Mizery:

Posłuchaj Daniela Cholewiaka:

 

Jadwiga Kozioł